«В магазине моем имеются…»

Автор: Нова Газета

Рекламні оголошення на сторінках
«Херсонських єпархіальних відомостей»

 

Вивчення історії нашого краю нерозривно пов’язане з розвитком духовного життя всього українського народу. Дореволюційна церковна періодична література - це безцінне джерело інформації, в якій віддзеркалюється життя міста, краю, держави. 

У Державному архіві області зберігається один із видів церковної літератури – «Херсонські єпархіальні відомості».

Історія друку всіх єпархіальних відомостей починається із середини ХІХ століття. Єпархіальні відомості мають однакову структуру та діляться на дві частини – офіційну і неофіційну. В офіційній друкувалися документи і матеріали офіційного характеру: укази і розпорядження Синоду, новини про нові духовні організації, повідомлення про нагороди, оголошення про вакансії тощо.

Неофіційна частина могла видаватись і як «Приложение» та містити документи богословського характеру, які характеризували духовне життя.

На сторінках «Херсонських єпархіальних відомостей» друкували велику кількість статей та досліджень церковного краєзнавства.

Із 1902 року в неофіційному розділі почали друкувати рекламу – розділ оголошень, де розміщувалась інформація про нові книги, журнали (у вигляді рецензій), анонси книжкових полиць магазинів та інше: «Илюстрованый журнал «СЕМЕЙНЫЕ ВЕЧЕРА» рекомендован для гимназий, уездных училищ, городских и народных школ. Годовое издание «Семейных Вечеров» состоит из 24 книг, составленных по след. программе: 1) стихотворения, повести и разсказы, как русских, так и инностранных писателей; 2) биографии замечательных людей; 3) очерки народных обычаев, предания разных стран. Картины частной жизни в разные эпохи; 4) путешествия; 5) статьи по части истории, отечественной и всеобщей; 6) статьи по естественным наукам; 7) разборы замечательных сочинений; 8) известия о замечательных открытиях, изобретениях...

Кроме того, всем подписчикам на оба отдела «Семейных Вечеров» будетъ разослана, в виде премии, олеография «БУРЯ НА МОРЕ».

Реклама – це і соціальне явище, і мистецтво. Вона певним чином визначає систему цінностей суспільства, сприяє виробленню шляхів до задоволення потреб, моделює поведінку людини, певним чином маніпулює масовою свідомістю. Рекламний текст, зумовлений позитивними факторами, відтворює картину соціального і культурного життя, що притаманне суспільству в певний історичний момент. Якщо розглянути рекламу в текстах «Херсонських єпархіальних відомостей», то можна отримати певні уявлення про цінності, пріоритети й модні уподобання людей того часу.

«Модный свет и модный магазин» (самый полный и дешевый семейный илюстрируванный журнал) в 1884 г. будет выходить также в трех изданииях, в количестве 48 нумеров в год, с 24-мя экстренными приложениями новейших парижских мод и будет заключать в себе в течении года: более 3,000 рисунков модных платьев, костюмов, пальт, рукоделий. Рисунки и выкройки белья мужского, дамского и детского. Рисунки канвовых, тамбурных и друг. работ. Более 300 выкроек на 12 больших листах. 24 вырезных выкройки в натуральную величину. Коллекцию рисунков: из семейной жизни, мод старого времени, характерных костюмов для маскарадов».

Поряд з церковною і книжковою рекламою все частіше почала з’являтися і соціальна: популяризація магазинів музичних інструментів, церковних речей, домашнього начиння і навіть аптек.

«Журнал «ХОЗЯЙКА» посвящен домашней экономии, домашнему хозяйству во всех его отрослях, домашней обыденной и светской жизни и проч., а также новостям моды и рукоделий».

«ГОМЕОПАТИЧЕСКАЯ АПТЕКА. Всевоз-можные гомеопатические лекарства, домашние, дорожние аптеки, аптечки для лечения животных; домашние лечебники и разные журналы и книги по гемеопатии на русском и иностранных языках. Высылка за наличные и наложенным платежом».

У рекламі дуже важливу, особливу роль відігравали власні імена. Ім’я та прізвище, присутні в рекламному тексті, були і гарантією якості послуг, товарів, що пропонувались, і засобом самоствердження власника магазину. Саме тому ім’я та прізвище в рекламі цього періоду займають ключові місця, зазвичай знаходячись у центрі тексту.

«Незаменимый кровельный материал КРЫША из оцинкованнаго гальваннзированного железа завода Н. В. ЧЕРЕПОВА не требует ни ремонта, ни окраски и никогда не может проржаветъ, в чем заводом выдается за стойкость нотариальное ручательство на 25 лет. КАЧЕСТВО ВНЕ КОНКУРЕНЦИИ».

Важливе місце займала в рекламі адреса, адже одне з важливих завдань рекламного текс-
ту – точно вказати місцезнаходження об’єкта реклами. «Существует с 1861 года иконостасная, художественно-иконописная и позолотая мастерская. Прежде Василия Семеновича Паученко. С 1897 года архитектора ЯКОВА ВАСИЛЬЕВИЧА ПАУЧЕНКО. Елисаветград, Верхнее-Донская улица, собственный дом №102. В мастерской принимаются заказы на все церковные работы, как-то: образа для иконостасов с живописными золоченными, цированными и чаканенными фонами, поновление старых и реставрация древних икон, украшение церквей священно-историческою живописью и орнаментами. Допускается рассрочка платежей, работы гарантируются залогами».

Реклама з «Херсонських єпархіальних відомостей» – одне з джерел, яке доносить до нащадків імена тих, хто зайняв помітне місце в економічному та соціальному житті міста. Ми читаємо оголошення столітньої давнини й помічаємо, що деякі «рекламні трюки» та назви товарів видаються нам смішними, наївними, дещо примітивними, а деякі схожі і на ті, що активно використовуються в наш час. Це свідчить про те, що наші смаки, поведінка, стиль життя дещо змінилися, але не кардинально. Реклама дозволяє кожному, перемішуючи міфи й історичну правду, відтворити свою об’єктивну картину минулого.

Ольга Салоїд,
старший науковий співробітник
Держархіву області 

Loading...