Повідомлення
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items

МАЛІ ПЕНСІЇ НЕ ДАЮТЬ ЖИТИ, А ВЕЛИКІ – СПАТИ? Чого українцям чекати від пенсійної реформи–2017

Автор: Нова Газета

10 липня в Одесі відбулася прес-конференція «з актуальних питань щодо пенсійного реформування» для представників ЗМІ Півдня і Центру України,  в якій на запитання журналістів відповідали директор департаменту пенсійного забезпечення Міністерства соціальної політики України Валентина Кудін та директор фінансово – економічного департаменту цього ж Міністерства Тетяна Король.

 

Схоже, що пенсійну реформу – 2017(ПР-2017) очікує доля майже всіх попередніх реформ, які лише поглиблюють галузеві кризи, таких як медична чи освітня реформи.

З усього масиву інформації можна виокремити хіба наміри і мету проведення пенсійної реформи: підвищити рівень середніх значень пенсії відносно середньої заробітної плати, яка зараз складає 29%; збільшення масиву платників до Пенсійного вонду(ПФ) за рахунок ліквідації тіньових зарплат; ліквідація зайвого фінансового тиску на ПФ за рахунок скорочення привілейованих пенсій і доплат; ліквідація зрівнялівки у нарахуванні пенсій та застосування прозорих правил нарахування пенсій. Оце, мабуть, і вся зрозуміла інформація, та ще те, що протягом двох найближчих років нас чекає збільшення стажу для нарахування пенсій – 30 років для жінок і 35 для чоловіків, що автоматично підвищує вік виходу на пенсію, але поступово, до 60 – 65 років для жінок і чоловіків відповідно.

Далі починається «бухгалтерська еквілібристика». Зокрема, журналісти так і не дізналися, яким же буде мінімальний розмір наймасовіших пенсій? Кожна пенсія, відповіли нам, буде обраховуватися індивідуально, з урахуванням розміру трудового стажу і страхових внесків та ще етапів проведення пенсійної реформи – до 2004 року чи після. Більше того, спікери прес-конференції сказали, що зараз не можуть обрахувати пенсію навіть власній бабусі, наскільки все складно. Тобто навіть автори реформи не можуть сказати, що результатом ПФ-2017 стане встановлення не лише достатніх для проживання, але і суспільно справедливих пенсій? Правда, вони запевняють, що в жовтні пенсії осучаснять, згідно з новими формулами, які враховують стаж і рівень відрахувань до ПФ, всім пенсіонерам, але підвищення пенсій чекає далеко не на всіх, і не в тому розмірі. Зате менша частина пенсіонерів може бути задоволеною. Навіть сорок років робочого стажу не гарантуватимуть колишній доярці чи прибиральниці пристойної пенсії через малу заробітну плату. Хтось отримає надбавку в кілька тисяч гривень на місяць, а хтось – копійки, і боюсь, що таких буде більшість. Дуже хотілося почути, що в результаті реформи більшість пенсіонерів буде отримувати достойну пенсію, але єдине, що могли сказати спікери, – це, що жодна пенсія не буде зменшена. Завіса. Заможні пенсіонери можуть спати спокійно.

Можна зробити висновок, що запланована ПФ-2017 року не досягне задекларованої мети, тобто – пенсія не стане основою стабільності для основної маси населення; вона поглибить майнову і соціальну нерівність серед пенсіонерів; вона узаконить захмарні пенсії; прозорість нарахування не зробить пенсії справедливими; боротьба з так званою зрівнялівкою в нарахуванні пенсій насправді означає появу привілейованого класу пенсіонерів, а відтак ПР-2017 не ліквідовує дискримінації, не встановлює справедливість в житті «після життя», тобто – на пенсії.

Уявляю, як зі мною не погоджуються власники багатотисячних пенсій, але хочу сказати, що всі ті люди, які все життя пропрацювали на маленьку зарплату, не винні, що таку малу зарплату їм ПРИЗНАЧИЛА ДЕРЖАВА. З іншого боку, нинішні народні депутати, чиновники великих рангів, працівники приватних компаній можуть не пишатися заробітками, бо ви ті десятки тисяч гривень на місяць не заробляли – вам їх ПРИЗНАЧИЛИ. Причому зовсім не факт, що ви  виробили стільки товарів чи послуг, які б виправдали такі зарплати. За прикладом далеко ходити не потрібно – згадайте, як чиновникам різноманітних антикорупційних бюро назначили зарплату в 80, 100 і більше тисяч гривень на місяць. Ці люди не заробляли десятки тисяч гривень на місяць, а отримували їх, і їхні пенсії будуть нараховуватися згідно з відрахуванями з їхніх же зарплат, непомірно високих і навіть образливих для людей, бо як може вважатися справедливим багаторазовий розрив у розмірах зарплат міністрів і простих працівників? Можна сказати, що деякі категорії населення у нас отримують вже не заробітну плату, а статки, багатство чи капітал. Як тут не згадати класичну формулу, що всі великі статки чи капітали нажиті нечесним шляхом?! Звідси – логічний висновок – нечесна зарплата веде до нечесної пенсії.

Справжнім результатом ПР-2017 можна було вважати не поглиблення майнової нерівності, а її нівелювання, за рахунок наближення до якогось одного критерію, такого, як пристойний рівень життя для всіх. Мова не йде про зрівнялівку, мова йде про справедливість, адже, користуючись новаціями реформаторів, великі зарплати можна конвертувати в накопичувальну пенсію, тобто багатий може спокійно відраховувати з заробітної плати щомісяця кілька тисяч (а то і десятків тисяч) гривень з тим, щоб пізніше отримувати їх в якості щомісячної пенсії, якщо не знайде ефективнішого розміщення капіталу. Сумніваюсь, що вчитель зі своїх «3200» зможе створити достойний накопичувальний фонд, як і купити собі пенсію, зробивши особистий внесок в ПФ.

Якщо згадати Радянські часи, то майже всі пенсіонери мали однаковий рівень пенсії, з невеликим «розльотом» у десятку чи дві десятки карбованців, який гарантував не лише більше чи менше достатній прожитковий рівень, але і відчуття справедливості після виходу на пенсію. При цьому не потрібно забувати і пенсійний геноцид селян, яким аж до початку 70-х років минулого сторіччя виплачували пенсії по 12, 14 або аж по 24 карбованці на місяць!

Сумніваюсь, що в результаті ПР-2017 зникне дискримінація між новітніми нарахуваннями і пенсіями, нарахованими півтора і більше десятків років тому. Погодьтеся, що інакше, як знущанням над гірниками старших поколінь чи працівниками інших галузей, не можна назвати пенсії молодих пенсіонерів, які чомусь стали в кілька разів більшими. Дивно, але чомусь саме за рахунок працівників підприємств з важкими та шкідливими умовами праці, тобто металургів і гірників, чиновники ПФ вирішили зменшити дефіцит Пенсійного фонду, скоротивши перелік професій, які дають право на достроковий вихід на пенсію? Причому аж ніяк не за рахунок збільшення зарплати! Більше того, в результаті реформи основне навантаження на виплату пільгових нарахувань для пенсій повинне лягти на…підприємства. Підозрюю, що з таким «державним підходом» в Україні за кілька років зникнуть і металургія, і гірничовидобувна промисловість, бо хто захоче ризикувати здоров’ям за мізерну зарплату.Та і водії не затримаються в Україні з таким підходом.

Все-таки хочеться сподіватися, що ПР-17 хоча б почне рух у напрямку досягнення задекларованих параметрів. По деяких позиціях є непогані напрацювання, скажімо, підвищення мінімальної заробітної плати до 3200 грн на місяць дозволило суттєво збільшити відрахування до ПФ. Або візьмемо так звані вирвані роки, тобто цілі періоди трудового стажу, які не потрапили в  стаж працівників безвісти зниклих підприємств – різних «Міжколгоспбудів», колгоспів та заводів і фабрик, які зникли в результаті економічно-соціальних реформ. Люди могли пропрацювати там не один десяток років, але це ніяк не вплинуло на розмір пенсії, навіть навпаки. На моє запитання було сказано, що планується-таки запровадити механізм реалізації відновлення трудового і страхового стажу на основі запису в трудовій книжці.

А взагалі запитань до ПФ стільки, що, мабуть, варто було б робити персональні довідники, бо кожна людина має свої проблеми...

Сергій Полулях,
спеціально для «НГ»

Loading...