Повідомлення
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items

Лілія Синчук: Ми працюємо, щоб допомогти сформувати якісну систему освіти

Автор: Нова Газета

Керівник територіального управління Державної служби якості освіти у Кіровоградській області Лілія Синчук розповіла про особливості роботи свого відомства

 

Наразі в новоствореному управлінні працюють над організаційними питаннями, доукомплектовують персонал і займаються забезпеченням матеріально-технічною базою. Паралельно формується річний на 2020 рік та перспективний план проведення аудитів по всіх закладах області впродовж наступних десяти років. Усі працівники в очікуванні анонсованого на 1 січня 2020 року початку активної роботи.

Державна служба якості освіти працюватиме з закладами дошкільної, позашкільної, загальної середньої та професійно-технічної освіти. Для контролю якості освітньої діяльності в них передбачена принципово нова форма оцінювання – інституційний аудит. На відміну від державної атестації, яка скоріше була формальністю, аудит покликаний реально допомогти навчальним закладам стати кращими. «Раніше як було? Хто забезпечував навчальний заклад, той і атестував його. А це відділи й департаменти освіти. Ми ж є незалежним органом і будемо давати об’єктивну оцінку. Ми не спрямовані покарати. Наша головна місія – допомогти всім навчальним закладам сформувати і розбудувати внутрішню систему забезпечення якості освіти», – зазначає Лілія Синчук.

Проводитимуться інституційні аудити планово (раз на 10 років) і позапланово (не частіше ніж раз на два роки за ініціативи засновника навчального закладу, його керівника, наглядової або педагогічної рад). У ході інспекції даватимуть оцінку якості освітній діяльності за чотирма напрямками: освітнє середовище, система оцінювання учнів, педагогічна та управлінська діяльності. До уваги братимуться безпечність, комфортність і матеріально-технічна забезпеченість освітнього середовища; відкритість і зрозумілість для школярів і батьків системи оцінювання учнів; сучасність освітніх технологій педагогів та їхня академічна доброчесність; кадрова політика та ефективність стратегії розвитку керівництва закладу та інші аспекти. «Розуміємо, що через перевірку раз на десять років заклад опиняється у такому собі вільному плаванні. Щоб дати директорам і його заступникам розуміння, в якому напрямку рухатися, розроблені система самооцінювання та спеціальна «Абетка для директора», в якій подані рекомендації з розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти по згаданих напрямках», – додає начальниця управління.

Примітно, що інституційний аудит зможуть проводити не лише територіальні управління ДСЯО, а й громадські організації, які опікуються освітніми питаннями. Для цього їм необхідно отримати спеціальну акредитацію від центрального офісу ДСЯО в м. Києві. І при проведенні аудиту такою громадською організацією його результат матиме таку ж чинність, як і аудит від самої Держслужби якості освіти.

«За цим результатом надсилаються рекомендації відповідно до виявлених недоліків. На їх подолання дається не більше року. У чому полягає новизна? Якщо раніше такі рекомендації давали лише директору школи, то сьогодні вони надаватимуться і засновнику навчального закладу. Тому що якщо проблема стосується матеріально-технічної бази, то керівник закладу не може знайти коштів, і це не його обов’язок. Цим повинен займатися засновник. Протягом цього періоду ми надаватимемо консультаційну допомогу. Для нас головне не покарати людину, а допомогти сформувати якісну систему освіти. Якщо за рік недоліки не усуваються, ми пишемо рекомендації засновнику щодо зміни керівника навчального закладу або навіть його реорганізації чи ліквідації», – розповідає посадовиця.

Ще один аспект незалежності аудиту криється у складі експертних груп, які його проводять. В ній може бути лише один-два держслужбовці, решта – це колеги-практики з інших шкіл (загалом від 3 до 12 осіб). За словами Лілії Синчук, набір до експертних груп триває до 29 листопада. Як довго триватиме перевірка – залежатиме від кількості працівників у навчальному закладі (до 50 осіб – 5 робочих днів, понад 50 осіб – 10 робочих днів). «Для кожного конкретного навчального закладу буде формуватися своє експертне коло. Для зручності залучатимемо тих людей, які знаходитимуться ближче до певної території. Вони будуть присутні на уроках, проводитимуть опитування. На мою думку, інституційний аудит впливатиме на кожного працівника, оскільки перевірятиметься заклад в цілому, а не окремий керівник. Проведення своїх інституційних аудитів ми поставили на другу половину 2020 року, щоб охопити якомога більше шкіл в області та розказати про свою діяльність і почути директорів. Ми готові виїжджати на місця і проводити семінари-навчання. Найближчим часом плануємо їхати в Маловисківський район», – додає пані Лілія.

Також до повноважень Державної служби якості освіти належить сертифікація вчителів. Наразі у цьому пілотному проєкті взяли участь 859 вчителів початкових класів з усієї України. У разі її успішного проходження педагогу зараховується чергова чи позачергова атестація та підвищується зарплата на 20%.Також такий вчитель отримує право бути членом експертної групи для проведення інституційних аудитів. «На сьогодні сертифікація проводиться лише для вчителів початкових класів і є добровільною. Але розробляються алгоритми сертифікації і для вчителів середніх та старших класів», – зазначає Лілія Синчук.

Підтверджувати сертифікацію потрібно буде раз на три роки.

Олег Козупляка, фото - http://n-slovo.com.ua/