Операція – «стоп реєстрація»

Автор: Нова Газета

Податківці не бачать проблем із призупиненням
реєстрації податкових накладних, підприємці іншої думки

 

Не встигли приватні підприємці дихнути з полегшенням після підписання Президентом закону, що дозволяє не сплачувати штрафи за прострочену реєстрацію податкових накладних внаслідок хакерських атак, зокрема вірусу його імені, як із 1 липня в Україні запрацювала автоматизована система призупинення реєстрації ризикованих податкових накладних. В авторській колонці «Економічної правди» міністр фінансів Олександр Данилюк, той самий, якого Генпрокуратура сьогодні підозрює в ухиленні від сплати податків, зазначає, що система пройшла апробацію громадськими активістами, експертами й самими підприємцями і покликана завадити ухиленню від сплати податків та полегшити роботу бізнесу. Але той сегмент, якого стосується нововведення, а це представники малого і середнього бізнесу, іншої думки. Чому? Ось як стисло охарактеризував ситуацію на своїй сторінці у «Фейсбуці» голова обласної організації політичної партії «Громадянська позиція» Олександр Жимінюк:

– Тут нещодавно Гройсман (Прем᾿єр-міністр України, – Ред.) хвалився перевиконанням плану надходжень до бюджету за перше півріччя 2017-го... З огляду на параліч тисяч підприємств, викликаний запуском так званої автоматизованої системи блокування податкових накладних із її вельми сумнівними критеріями оцінки та технічними характеристиками, через що малий і середній бізнес змушений платити подвійні суми ПДВ і величезні штрафи, надходження до бюджету зростуть ще! Але штучно і ненадовго... Сьогодні багато моїх знайомих підприємців думають про те, щоб закрити свій бізнес до кращих часів, якщо такі колись настануть в цій країні, поки штрафи за прострочку (не з їхньої вини) реєстрації податкових накладних не зросли до сотень тисяч або мільйонів гривень.

Проте в управлінні Державної фіскальної служби України в Кіровоградській області непоодинокі випадки призупинення реєстрації податкових накладних вважають тимчасовим явищем.

– Із квітня по липень автоматизована система працювала в тестовому режимі, щоб платники податків мали змогу звернути увагу на те, чому їхні податкові накладні притримуються на деякий час, – каже в.о.начальника управління Сергій Тертичний. – Але звертати увагу всі почали вже тоді, коли система запрацювала офіційно, а реєстрація призупиняється або блокується з усіма передбаченими законодавством наслідками.

Проте очільник обласної фіскальної служби запевняє, що це відбувається не масово, ті ж, чиї податкові накладні система «забракувала», мають змогу виправити ситуацію.

– Якщо система заблокувала або призупинила реєстрацію податкових накладних, то платник має змогу їх відкоригувати і направити повторно або ж звернутися до підрозділу ДФС за місцем реєстрації і надати документи, що підтверджують реальність фінансово-господарської операції, – переконує Сергій Васильович. – На це законодавством відведено 365 днів. Потрібно подати таблицю з необхідною інформацією, які спочатку вивчаються на місцевому рівні, а потім відправляються до Києва, де приймається остаточне рішення щодо подальшої долі накладних. У нас є комісія, що розглядає первинну інформацію від платника протягом трьох днів. У Києві більша завантаженість, тому накладні розглядаються довше. Податкові органи зобов’язані  протягом п'яти днів ухвалити рішення за зверненням платника, зареєструвавши накладну або обґрунтувавши відмову в реєстрації.

На сьогодні в області, за словами Сергія Тертичного, з кількох сотень призупинених податкових накладних заблоковано тільки близько десяти.

Водночас платники податків стверджують, що податкові накладні не реєструються не тільки з їхньої вини, а й тому, що сама автоматизована система недосконала, що, власне, визнає і сам міністр фінансів. Вона, за їхніми словами, не враховує багато моментів. Головна ж претензія до нововведення полягає в тому, що воно, на їхню думку, покликане штучно збільшити надходження до бюджету за рахунок подвійного оподаткування.

– У нас реєстрацію податкової накладної було призупинено через те, що, як указано в квитанції, обсяги придбаного нами товару не відповідали обсягам відвантаженого, – розповідає бухгалтер одного з кропивницьких підприємств Ірина Юхимівна. – Система не враховує те, що підприємство мало залишки від попередніх закупок.  Багато проблем у тих, хто закуповує цемент і робить з нього бетон, бо система оцінює це, наче, образно кажучи, підприємство закупило тапки, а продає цукерки «Рошен». Крім того, вимальовується така схема: якщо нашу податкову накладну не реєструють, то страждають наші покупці, бо вони повинні сплатити ПДВ, а ми – через блокування податкової наших постачальників, оскільки повинні сплатити ПДВ за них.

– Нашому підприємству також відмовили в реєстрації. Як наслідок, мої контрагенти не отримали податковий кредит, – розповідає головний бухгалтер іншого підприємства, Лариса Миколаївна. – Але я в податковій декларації включаю цю суму в наші зобов’язання і сплачую ПДВ до бюджету. І мої контрагенти, не отримавши податкового кредиту, також сплачують цю суму до бюджету. Таким чином сума сплаченого до бюджету ПДВ подвоюється.

Депутат обласної ради від партії «Самопоміч» і приватний підприємець Артем Погребнюк вважає, що нинішня влада вирішила піти шляхом попередньої і латати бюджетні дірки за рахунок різних схем. Як відомо, за часів Уряду Миколи Азарова, підприємці змушені були сплачувати податки авансом, тобто наперед.

Представниця Громадської ради при ДФС України Юлія Дроговоз на своїй сторінці у Фейсбуці пише про те, що податківці обіцяють, що із серпня жодні зайві обсяги продажів товарів чи послуг до розрахунку обсягу за місяць не потраплятимуть, і проблем у підприємців буде менше.

– Але вони обіцяли, що все працюватиме, як годинник, і до початку фактичного блокування реєстрації ПН/РК. Але виявилося, що не все так гарно, як планувалося  і деякі ПН/РК блокуються всупереч закону, – зазначає член Громадської ради.

Юлія Дроговоз рекомендує про такі проблеми повідомляти ДФСУ, але при цьому подавати тільки необхідний мінімум документів, які свідчать про реальність операції за відмовленими податковими накладними, нічого зайвого, щоб не ускладнювати процес опрацювання. А в поясненнях давати необхідні описи для кращого розуміння діяльності та операції.

Наталя Кривошей

 

НА ТУ Ж ТЕМУ

МЕДІЙНИЙ ПАРТНЕР

РЕКЛАМА