Кіровоградські «маршрутні пристрасті» – з новою силою

Володимир Кондрашов
Автор: Володимир Кондрашов

Із 1 жовтня цього року жителі селища Нового можуть залишитися без транспортного сполучення з Кіровоградом. Разом з цим, на маршрути не вийде жоден великогабаритний автобус «Автобусного парку». Принаймні про це заявляє керівник цього підприємства Анатолій Голованов. Перевізники кивають на міську владу – мовляв, ті не виплачують дотації. Міська влада ж нарікає на перевізників. В усій цій транспортній катавасії намагався розібратися кореспондент «Нової».


У вівторок, 23 вересня, представники двох найбільших підприємств-перевізників Кіровограда – пп«оліКС» та пАТ «Автобусний парк 13527» – Дмитро вінницький та Анатолій Голованов провели прес-конференцію, на якій Анатолій петрович заявив, що «Автобусний парк» через борги перед постачальниками буде вимушений припинити перевезення пасажирів. За словами керівника «Автобусного парку», борги міської влади перед підприємством сягнули вже понад 1,5 мільйона гривень, тому працювати надалі перевізник просто не зможе – постачальники не збираються надавати пальне, за яке підприємство не в змозі розрахуватися, зростуть борги підприєм-ства із зарплати.
– Ми маємо борги за пальне, заборгували Пенсійному фонду,– говорить Анатолій Голованов, – Постачальники пального нас вже попереди-ли, що якщо найближчим часом ми з ними повністю не розрахуємося,
вони припинять постачання, а в борг більше не дадуть.


Трохи історії


Варто сказати, що сам «Авто-бусний парк 13527» уже не вперше знаходиться «на межі зупинки»:
5 грудня минулого року на площу біля міськвиконкому вийшлиобурені працівники двох найбіль-ших кіровоградських перевізників – ПАТ «Автобусний парк 13527» та ТОВ «Єлисаветградська транспортна компанія». Як зазнача-лось під час виступів, через заборгованість за виконані перевезення пільгових категорій пасажирів обидва підприємства знаходяться на межі зупинки, адже працівникитривалий час не отримували зарп-латню, а самі підприємства через брак коштів не мають можливості закуповувати пальне та запчасти-ни для наявного транспорту.
Після перемоги Революції Гідності представники ПП «Олікс» і «Автобусного парку» вирішили
влаштувати свою «невелику революцію»: заблокували центр міста з вимогою підвищити вартість проїзду в Кіровограді. 29 квітня виконком Кіровоградської міської ради затвердив тарифи на проїзд в громадському транспорті Кіровограда і встановив вартість проїзду в тролейбусах на рівні 1,50 грн., в маршрутних таксі загального користування – 3 грн., а проїзд в автобусі №274 – на рівні 3 грн. 50 коп.
Пізніше виконкому міської ради вдалося те, чого до нього в історії не вдавалося нікому:зменши-ти вартість проїзду в маршрутках – з 20 червня вартість проїзду в громадському транспорті Кірово-града знизилася до 2 грн. 50 коп. Щоправда, тариф виявився тимчасовим і діяв лише до першого вересня.
Коли до нас впритул наблизився День знань, виявилося, що не всі перевізники «однаково корисні», точніше – згодні возити кіровоградців за однаковою ціною. З оприлюднених розрахунків вартості проїзду стало відомо, що п’ять із семи перевізників визначилися із вартістю проїзду і готові возити пасажирів за 2 гривні 50 копійок. Два перевізники – ПП «Олікс» та ПАТ
«Автобусний парк 13527» – подали розрахунки із більшими цифрами: для ПП «ОЛІКС» ціна за один проїзд у маршрутці становить – 3,56 грн. та для ПАТ «Автобусний парк
13527» у звичайному режимі руху – 3,00 грн., у режимі експрес – 4,00
грн. Виконком міської ради затвердив тарифи тільки тим перевізникам, які погодилися на 2,5 грн, і так
вийшло, що «ОЛІКС» почав возити за «квітневими» розцінками, тобто брати з пасажирів три гривні за по-їздку, оскільки проїзд до першого вересня був тимчасовий.


Хто і як возить в Кіровограді зараз


На даний момент на маршрутах у Кіровограді, завдяки транспорт-ній реформі, працює сім первізників. Найбільшими з них є ПАТ «Автобусний парк 13527» (керівник – Анатолій Голованов) та ПП «Олікс» (керівник – Дмитро Вінницький). Ці два перевізники обслуговують кіровоградців за
маршрутами №№ 1-ц, 3, 15, 21, 27, 44, 45, 108, 46, 100, 101, 102,
103, 104а, 111а, 111б, 116, 118, 126а, 130, 150, 274. Зараз вони во-зять пасажирів за три гривні. А на маршруті 274 у режимі «експрес» пасажирів возять за 3,50.
За рештою маршрутів міста закріплені такі підприємства як ПП «УкрАвтоІнвест», КТ «Автолегіон – Варванської Ю.В.», ПП «Паритет Сервіс», ПП «Автобаз – Кіровоград» та ФОП Кобченко В.В. Їх, як ми уже писали вище, влаштовує ціна в 2,5.


Ситуація зараз: погляд перевізників


За словами перевізників, які зібрали прес-конференцію, транспортники Кіровограда просто таки «потерпають» від невідповідності розмірів тарифів реальним витратам на пасажироперевезення.
«Автобусний парк» – узагалі практично на межі банкрутства. Тому що і «ОЛІКС», і «Автопарк» хочуть
їздити принаймні за 3 грн. Хоча навіть такий тариф, як говорить Анатолій Голованов, фактично пере-творить підприємство в банкрута: на думку Голованова, ПАТ «Автобусний парк» може збанкрутувати
через недофінансування з міського бюджету – останні три місяці підприємство просто не отримує
субсидії на перевезення пільгових категорій пасажирів
– Коефіцієнт співвідношення «платних» і пільгових пасажирів – 1 до 6, або навіть 1 до 7,– запевняє керівник АТП 13527. Іншими словами, якщо «в автобусі їде 60 пасажирів, то лише 10 платять за проїзд». Отже, підприємство спонсорує решту. Чому? Бо, за словами Голованова, бюджетна компенсація, згідно з підписаними договорами, складає лише трохи більше 5,5 мільйона гривень. За-плановано дати (але не факт, що дадуть – А.Г.) – 7,7 млн. грн. А фактичні витрати підприємства на рік таких пасажироперевезень – 12 млн. грн. Крім того, за словами Голованова, практично нездоланну конкуренцію «Автобусному парку» почала складати «сила-силенна» мікроавтобусів: за годину, стверджує перевізник, центром міста їх проїжджає 400 – 420, а якщо кількість
«Дельфінів», завдяки діям міської влади, іще збільшиться, полетять під три чорти усі графіки руху. Підприємство зупиниться.


Міська влада: «Не хочете – не треба»


У вівторок на той момент свіжі заяви Анатолія Голованова прокоментували секретар Кіровоградської міської ради Іван Марковський та «профільний» заступник міського голови, відповідальний за транспорт, Сергій Васильченко.
Іван Іванович під час засідання виконкому міської ради заявив, що заява Голованова про припинення
його підприємством перевезення пасажирів «не має жодної юридичної сили», адже між владою та перевізником діє договір і не виконувати його перевізник не має права.
Іван Марковський назвав заяви перевізників шантажем:
– Не можеш виконувати договір – ми знайдемо того, хто зможе. Не зрозуміло, чому п’ять перевізників їздять по 2,5 грн. і не протестують, а два перевізники
їздять по три і більше, та ще й вимагають грошей.
Іван Марковський говорить, що ситуація створена і нагнітається штучно: мовляв, аби перевізник виконував свої обов’язки, проблем у нього не було б. Наприклад, маршрут 150 «Автобусного парку» зі 110 виїздів здійснює лише 29. Звідси і відсутність коштів.
Ситуацію із субвенціями на перевезення пільгових категорій пасажирів, які нібито не платить міська влада, кореспонденту «Нової» прокоментував заступник міського голови Сергій Васильченко. За його словами, субвенція надається з державного бюджету, а міська влада займається тільки її розподілом. Тому й звинувачувати міську владу в невиплаті грошей «Автобусний парк» не може – усі претензії явно не до керівників міста. Заступник мера також підтримує позицію Марковського стосов-но штучно створеної проблеми перевізника:
– Якщо менеджер підприємства не може організувати його роботу, – говорить Сергій Васильович, – то проблема, мабуть, у менеджері.


Герої АТО чи пільговики?


У вівторок, під час прес-конференції Дмитра Вінницького та Анатолія Голованова, не дуже гарну новину для пільговиків оприлюднив директор «Єлисаветградської транспортної компанії» Валерій Гросул. Справа в тому, що у владних коридорах озвучена ідея перекидання в бюджеті грошей зі статті фінансування комплексної програми розвитку електротранспорту на статтю підтримки учасників АТО. «У цьому випадку, – запевняє керівник «ЄТК», – електротранспорт Кіровограда теж може  зупинитися».
Міська влада впевнена: такого не буде. Тим паче, що «ЄТК» є орендарем кіровоградського тролейбусного парку. Як зазначив секретар міської ради Іван Марковський, якщо орендар не може справитися з підприємством і змусити його ефективно працювати, то орендодавець (міська влада) зможе знайти собі нового орендаря або взагалі повернути підприємство в комунальну власність.
У ситуації з обмеженим фінансуванням якось вибирати не хочеться. Особливо, коли обирати доводиться між підтримкою учасників АТО і підтримкою «пільгових» пасажирів. Тим паче, спекулювати на цих двох темах ні влада, ні перевізники явно не збираються. Уся проблема, як завжди, в грошах, а де їх взяти?
Чи розберуться транспортники і можновладці у своїх проблемах, може показати тільки час. Хочеться вірити, що прислів’я: «Пани б’ються – у холопів чуби тріщать», цього разу виявиться помилковим, і Кіровоград отримає нарешті нормальну транспортну мережу, яка влаштує як перевізників, так і пасажирів та міську владу. Адже кіровоградці її заслужили.

Володимир КОНДРАШОВ

НА ТУ Ж ТЕМУ

МЕДІЙНИЙ ПАРТНЕР

РЕКЛАМА