Без ямкового – ніяк

Автор: Нова Газета

Із початком теплої пори дорожники розпочинають сезон ремонту шляхів. Переважна більшість ремонтованих доріг буде полагоджена некапітально – їх піддадуть так званому ямковому ремонту. Це повторюється з року в рік. Так само з року в рік якість доріг в Україні викликає різку критику. 

 

«Нова газета» спробувала дізнатися, чому щороку роблять ямкові ремонти і щороку їх треба робити заново.

На наші запитання відповів заступник начальника з експлуатаційного утримання доріг Служби автомобільних доріг в Кіровоградській області В’ячеслав Гришин.

– За якою технологією відбувається такий вид відновлення покриття доріг?

– Ямковий ремонт – це вид аварійного ремонту, який застосовується при експлуатаційному утриманні доріг по всьому світу. Звісно, залежно від рівня розвитку країни залежить і те, наскільки прогресивними методами ліквідуються дрібні вибоїни та деформації. У нашій практиці – традиційна методика, яка використовується вже багато років. Якщо це терміновий ремонт в зимовий період – то це ремонт холодною ремонтною сумішшю. При цьому, спочатку робітники обробляють вибоїну, прибирають з неї сміття та зайву вологу, вкладають суміш і ущільнюють за допомогою віброплити або ж котка. Коли температура повітря підвищується і на термометрі стабільний «плюс», хоч і незначний, то ремонтувати починаємо гарячим асфальтобетоном. Спочатку вибоїну фрезерують, надають їй правильну геометричну форму (прямокутник), видувають залишки сколу повітродувкою, обробляють її краї в’яжучим матеріалом – бітумом або бітумною емульсією, засипають асфальтобетонною сумішшю та ущільнюють.

Одразу зазначу, що гудронатори – спеціальні машини, які обробляють в’яжучим матеріалом підготовлені до ремонту вибоїни, – застосовують на великих площах ремонту, а на невеликих, хоч їх і досить багато, обробку виконують вручну (з чайника) – це зручно та економно і аж ніяк не суперечить технології. Говорячи про ремонт тріщин, зазначимо, що це зовсім інший вид ремонту. Тут застосовуються спеціальні струменеві машини, які під сильним тиском задувають тріщину емульсією і дрібним щебенем, а укатка вже відбувається колесами проїжджаючого транспорту.

Тепер про питання, чому саме ямковий ремонт. Багато років, на жаль, в Україні фінансування галузі відбувалося за залишковим принципом, і саме ямковий ремонт був пріоритетним, бо на більше грошей не передбачалося. Практично на жодній з доріг загального користування (ті, що поза населеними пунктами і знаходяться на балансі САД) не витримувалися міжремонтні терміни  – 7-10 років. По факту дороги не бачили ремонту по 30 років, постійно порушувалися норми навантажень на полотно, що призвело до колосальних руйнувань дорожнього покриття. Аби відремонтувати всі ці дороги, необхідні мільярдні фінансові вливання, яких, на жаль, у нас немає. Тож аби забезпечити безперебійний проїзд транспорту і зберегти дорогу до часу, коли все ж надійде фінансування на капітальний, середній ремонт чи реконструкцію, ремонтуємо локально. Ямковий ремонт – це вимушений крок, який дозволяє продовжити термін експлуатації дороги.

– Ямкові ремонти проводять заново?

– Питання не однозначне. Підрядні організації протягом всього року ремонтують вибоїни, тріщини, пучини, колійність. Найчастіше доводиться латати не ту ж саму ямку, а ту, що утворилася поруч, адже дорожнє полотно виснажене і після кожного перепаду температур від мінуса до плюса, коли в тріщини попадає вода і то замерзає, то розмерзається, руйнації відбуваються дуже швидко. Буквально за кілька днів ямка площею кілька десятків сантиметрів розростається до вибоїни в кілька десятків дециметрів. Саме тому часто в мережі жартують про «50 відтінків сірого», адже на дорозі багато латок і всі вони були зроблені в різний час, тому й мають різний колір.

– Як вимірюються уражені ямковістю площі?

– Щороку двічі, а то й тричі, проводиться комісійне обстеження дорожньої мережі. Навесні та восени його проводить спеціальна комісія у складі представників САД, національної поліції, облавтодору та представників профільного департаменту ОДА, а також представників Укрзалізниці. Співробітники ж нашої сліжби проводять регулярно і самостійне обстеження. Перше з яких – одразу після того, як сходить сніг. Вимірюють площі досить просто – за допомогою курвіметра (колеса вимірювального) обраховують площу вибоїни, а потім додають всі виміряні площі і виводять загальну цифру. Зазначу, що першочергово ремонтуються дороги державного значення з великою інтенсивністю руху транспорту – міжнародні, національні та регіональні, а потім вже територіальні. Також важливим фактором є й те, наскільки інтенсивний рух транспорту на дорозі, і, звісно, особлива увага приділяється місцям концентрації ДТП та ділянкам з найбільшою ураженістю.

– Які гарантії на таку роботу, довговічність «латок»?

– Кожен вид робіт має свої гарантійні терміни. У ремонту холодною ремонтною сумішшю ці терміни найменші – кілька місяців до настання сприятливих погодних умов. Довговічність ямкового ремонту гарячою сумішшю – до одного року. Якість асфальтобетону перевіряється лабораторією підрядника та лабораторією нашої служби. Процес ремонту перебуває під контролем працівників відділу контролю якості САД та ДП «Дорожній контроль якості».

 

Довідково. За даними САД в Кіровоградській області, загальна ураженість доріг загального користування ямковістю становить 168,8 тисяч м2. На сьогодні вже ліквідовано майже третину – 54,7 тис м2.

Ігор Садківський

НА ТУ Ж ТЕМУ

МЕДІЙНИЙ ПАРТНЕР

РЕКЛАМА