Шахрайство поштою або Вітаємо, ви програли свої гроші

Володимир Кондрашов
Автор: Володимир Кондрашов

Будь-яка реклама розрахована на те, щоб приносити прибуток тим, хто її замовляє. Цю просту істину необхідно розуміти кожному. До редакції «Нової» уже кілька разів зверталися читачі, які просили пояснити, чому їм досі не надіслали 113 купюр по 100 гривень, автомобіль чи ще якусь дорогу річ, яку пообіцяли в листі представники невідомої київської фірми. Насправді, тут усе просто. Це – звичайнісіньке шахрайство. Однак довести сам факт шахрайства ой як нелегко.

Отже, як розпізнати, що вас намагаються ошукати?

Ви – «унікальний переможець»?

Перше, у чому вас хочуть переконати шахраї, – це у вашій унікальності та в тому, що ви дійсно переможець. Тому й реклама має переконати у вашій унікальності: цифри вашого дня народження складаються у комбінацію, яку хочуть бачити рекламодавці? Ви можете відгадати слово, «закодоване» рекламодавцями? Ви розгадали «надскладне» завдання з реклами? Вітаємо, ви уже на гачку.  Далі справа за простим: ви як «переможець» надсилаєте листа на адресу, вказану в рекламі, і з вас починають викачувати гроші.

Те, що вашу унікальність вам нав’язали, доведемо на конкретному прикладі: одна з газет друкувала оголошення, в якому шукала щасливого власника числа 113.  Задача була простою: потрібно було скласти дві останні цифри року свого народження і цифри вашого повного віку у 2013 році – якщо сума цифр складала 113, значить, ви переможець. Насправді, будь-яка порахована таким способом комбінація у результаті дасть 113: наприклад, вам у 2013 році виповнилося 100 років, а отже, народилися ви у 1913-му – 100+13=113. Те ж саме – якщо вам ледь «стукнуло» 18.

Навіщо шахраї проводять такі конкурси? Вони добре вміють грати на почуттях людей: «переможець», усвідомивши свою унікальність, навіть не думає про те, що він не один такий сміливий/розумний/хитрий/унікальний. У голові новоспеченого переможця уже вимальовуються плани: як і куди використати шалений грошовий приз/куди поїхати на новому авто.

Податок на тупість

Що ж відбувається після того, як ви клюнули на гачок? Потенційна жертва надсилає лист на вказану адресу, заповнивши і особливо не вчитуючись у запропоновані їй купони. Не дивиться майбутня жертва і на умови, виписані дрібним шрифтом так, щоб не кидалися в очі. Через деякий час приходить лист із підтвердженням того, що вона – переможець. Але завжди є «але»: для того, щоб не втратити шанс на виграш, ви повинні замовити продукцію з каталогу, придбати книги, переписати квартиру на сусіда. Як правило, просять замовити якийсь «унікальний» товар за «суперціною». Товар цей в господарстві навряд чи колись знадобиться, але жертва, засліплена можливістю швидкого виграшу, на це не зважає і замовляє часто просто смішні і непотрібні речі.

Замість очікуваного виграшу, на жертву чекає ще один лист: виявляється, ще одна перемога, але тепер не тільки обіцяний спочатку приз на неї чекає, а ще й додатковий, який можна виграти, замовивши якийсь товар.

Якщо ви досі не усвідомили, що вас дурять, пошукайте цьому прості підтвердження. Перше з них – відсутність чіткої адреси фірми, яка назвала вас переможцем. Як правило, листи вас просять надсилати на поштову скриньку із незрозумілим кодом. Це вірна ознака того, що організатори не хочуть, аби їх знайшли.

Друга ознака того, що, швидше за все, жодного призу ви не отримаєте – затягування розіграшу. Жертві пропонують все нові і нові акції, у яких для виграшу необхідно замовити якийсь товар чи сплатити за якусь послугу. У кінці кінців, «унікальний переможець» просто-напросто забуває, що йому обіцяли спочатку, і грає у гру (вірніше, програє) із шахраями, сподіваючись на примарні багатства.

Третя ознака – підроблений підпис. Шахраї з поштових магазинів люблять присилати листи, нібито підписані особисто керівником їхньої установи. На перший погляд здається, що підпис у листі справжній, але якщо придивитися, то можна побачити, що він банально надрукований разом із рештою тексту. Цей факт свідчить про те, що, як мінімум, ви не один такий «щасливчик» і листи масово розсилаються решті «переможців» так само, як і вам.

Четверта ознака – багато тексту дрібним шрифтом. Шахраї з поштових магазинів уміють писати так, щоб переконати свою жертву. Як правило, щасливий власник листа, в якому його названо переможцем, читає великі літери «ПЕРЕМОЖЕЦЬ». Якщо ви побачили дрібний текст, де купа уточнень, доповнень та інших «але», сміливо викидайте лист у смітник – це шахрайство.

П’ята ознака  – вам пишуть незнайомі люди і компанії, про яких ви ніколи не чули. Прикро визнавати, але часто жертвами шахраїв стають люди, які повірили у свій виграш, нічого для цього не зробивши. Якщо вам пише невідомий адресант з привітанням щодо виграшу, варто задуматися.

І найголовніше. Просте і зрозуміле правило: «Безкоштовний сир – лише в мишоловці», ніхто ще не відмінив. Якщо вас визнали «переможцем», поставте себе на місце організаторів і подумайте: а чи варто те завдання, яке я розгадав у газеті, тієї суми, яку мені пропонують? Чи вартий замовлений мною чайник автомобіля? Чому хтось хоче дати мені грошей/приз за те, що сума цифр у даті мого народження більше 10? Якщо ви задумаєтеся, на гачок до шахраїв уже не потрапите.

У американців є чудова приказка: «Лотерея – це податок на тупість». Проте в Україні в лотерею (звісно ж, державну) шанс виграти є – діяльність операторів лотерей контролюється законами і відповідними органами, а  «податком на тупість» у нас можна вважати саме такі от «поштові сюрпризи». Вам потрібен ще один податок з нашим рівнем життя? Звісно, ні.

Навіщо ви шахраям

По-перше, будь-яка компанія зацікавлена продати свій товар.  Шахраї зацікавлені продати свій товар утридорога. Саме тому під виглядом псевдоконкурсів і псевдолотерей вам намагаються «втюхати» товар сумнівної якості. Жертва, біжучи за примарним виграшем, готова купувати ледь не сміття. Нагадаємо, на початку цієї публікації ми уже писали про те, що будь-яка реклама повинна приносити прибуток рекламодавцям.

По-друге, таким способом збирають інформацію про вас. Звісно, для того, щоб потім заробити на ваших очікуваннях грошей.  Коли на самому початку ви заповнюєте звичайнісінький купон, що вирізали з газети чи отримали листом, прочитайте уважно найдрібніший текст. Як правило, у ньому написано, що, відсилаючи купон чи лист, ви даєте згоду на обробку
ваших даних компанією-отримувачем листа та її партнерами. Навіщо їм ця інформація? Щоб продавати вам, заманюючи виграшами. Варто задуматися і над тим, які такі «партнери» та з якою метою використовуватимуть вашу адресу, телефон та інші дані. Жертви поштових аферистів певно помічали, що на пошту починають приходити листи від «контор», які дивним чином про вас дізналися? Вітаємо, інформацією про вас поділилися.

Шахраям потрібні ваші гроші. Пам’ятайте про це, коли отримуєте черговий лист із обіцянкою виграшу від невідомих «доброчинників».

Попит породжує пропозицію

Як боротися із шахраями, запитаєте ви? Однозначної відповіді на це питання вам дати ніхто не зможе: юристи розводять руками, адже довести сам факт шахрайства дуже важко. Найлегшим виходом є просто змиритися: забути про обіцяні призи, витрачені кошти, написані листи і жити далі. Чим меншим буде попит на такі от акції, тим меншою буде пропозиція. Тобто, чим менше людей на це «клюнуть», тим менше буде шахраїв, готових зробити вас «унікальним переможцем».

Пік поштових афер, стверджують спеціалісти, був п’ять років тому. Зараз цей рух дещо ущух – люди перестають так сліпо вірити в обіцянки. Тим не менше, пенсіонери, жителі небагатих сіл досі є цільовою аудиторією шахраїв.

Тож будьте уважнішими і думайте. Сподіваємося, читачі «Нової» не залишать шансу шахраям!

 

НА ТУ Ж ТЕМУ

МЕДІЙНИЙ ПАРТНЕР

РЕКЛАМА