Як мені дзвонили шахраї

Автор: Нова Газета

Серед робочого тижня, коли я спокійно працювала, мені зателефонували з київського номера, це я зрозуміла по коду міста  – 044.

 

Молодий чоловічий голос запитав мене, чи не проводила якісь транзакції сьогодні. Коли я відповіла «Ні, не проводила», голос запитав, а чи взагалі заходила сьогодні в додаток свого банку на телефоні чи на комп’ютері. Я відповіла, що, так, було таке. Тоді чоловік сказав, що з моєї картки намагаються списати майже 2000 грн. На той час я вже сильно розхвилювалася.

Далі він сказав: «Зараз ми це призупинимо». І каже, щоб я зайшла в додаток свого банку, «далі виберіть поповнення свого телефону». Він запитав, чи дійсно номер +38000000048 мій. Я підтвердила. Тоді він каже мені, щоб я ввела цифри 1924 в поле для поповнення свого номера телефону. Це все відбувалося дуже швидко (щоб я не змогла проаналізувати свої дії – згодом зробила такий висновок). Але я все ж таки запитала, нащо воно мені, навіщо поповнювати мені свій рахунок власного телефону. Він відповів: щоб підтвердити, що це дійсно мій номер телефону і щоб з картки не списалися гроші.

І тут я вже зупинилася, кажу, що у мене щось не виходить, і поклала трубку.

За хвилину мені подзвонили вже з номера +38 095… І той же чоловічий голос зауважив: ви тільки-но спілкувалися і треба завершити дію, яку почали – поповнення власного номера телефону. Я відповіла «Так, але у мене щось не виходить». Він почав говорити всі ті слова, що казав раніше. Але я вже його не слухала і поклала трубку телефону.

Не зволікаючи, зайшла в свій додаток банку і стала шукати Службу підтримки. Взагалі, це є в кожному додатку. А саме – безкоштовні дзвінки 0 800…і стаціонарний Київський номер +38 044…

Вибрала перший варіант, мене одразу з’єднали з оператором, і на тому кінці відповіла дівчина: «Чим я можу допомогти?».  Швидко розповіла їй всю цю історію. Вислухавши і заспокоївши мене, вона підтвердила мої підозри, що це шахраї. І запитала, чи не приходили мені коди підтвердження, чи не передавала комусь свої дані по картці. Я відповіла, що ні, нікому не передаю свої дані. Дівчина наголосила, що з банку ніколи, ще раз кажу, ніколи не дзвонять!

Потому вона сказала, що з картковим рахунком все гаразд, і що жодних транзакцій не відбувалося за останню годину. Прийняла від мене заяву, в котрій я продиктувала їй номери, з яких дзвонили шахраї. А далі вона порадила зателефонува своєму мобільному оператору і теж залишити там заяву на ці номери, з яких мені дзвонили. Що я і зробила.

Потім я ще довго не могла прийти до тями, що мене могли так просто  пошити в дурні. Адже дуже часто проводжу різного роду операції через додаток на мобільному телефоні або в комп’ютері, від поповнення номерів телефонів своїм дітям до розрахунків за квартиру, інтернет та ін.   

 

Тому:

1. Нікому й ніколи не повідомляйте свій ПІН-код.

2. У жодному разі не надавайте особисту інформацію у відповідь на електронні листи чи дзвінки із начебто банку. Краще самі перетелефонуйте на офіційний номер call-центру вашої фінустанови і з'ясуйте ситуацію.

3. Працівник банку ніколи не буде дзвонити до вас із закритого номера. Якщо вас просять надіслати пароль або інші карткові дані, не робіть цього, поки самі не зв'яжетесь із банком і не переконаєтесь, що це не спроба шахрайства.

4. Працівник банку ніколи не може сам дзвонити вам, аби запитати ваше «контрольне слово» з анкети.

5. Не довіряйте незнайомцям, що дзвонять на мобільний чи ж стаціонарний телефони, на слово. Перед тим, як почати панікувати, поставте якомога більше запитань людині, що вам телефонує. Аналізуйте усе почуте. Іноді досить лише одного запитання, у яке місто до вас телефонують, аби співрозмовник по той бік слухавки завершив діалог.

6. Зазвичай шахраї давлять на психіку. Аби втримати емоції під контролем, приберіть слухавку від вуха і порахуйте до десяти. Після цього усе почуте сприйматиметься з більш холодною головою.

7. Практикуючи купівлю-продаж через інтернет, краще заведіть для цього окрему картку. І зберігайте там стільки грошей, скільки потрібно для конкретної операції. Невикористовуйте для оплати в Інтернеті картки, на яких постійно знаходяться великі суми грошей.

8. Не залишайте персональні дані й дані про свою картку на інтернет-сайтах в оголошеннях.

9. Встановіть ліміт зняття готівки з картки: добовий і на кожну операцію. За потреби, ви зможете легко його змінити, а от шахраям це обмежить простір для дій.

10. Підключіться до sms-банкінгу, аби знати про усі операції по вашому рахунку.

До речі, дзвінки клієнтам банків з метою виманювання реквізитів платіжних карт, необхідних для проведення операцій без використання картки, називаєються «вішинг».

Ще один спосіб шахрайства – «фішинг» – полягає у створенні сайтів для збору реквізитів платіжних карток. Нині такі сайти часто маскують під електронні сервіси, наприклад, для поповнення мобільних телефонів через інтернет.

 

Наталя Нудьга,
м. Кропивницький

НА ТУ Ж ТЕМУ

МЕДІЙНИЙ ПАРТНЕР

РЕКЛАМА