Мандруй Україною

Інна Тільнова
Автор: Інна Тільнова

У зв’язку з обмеженням авіаперевезень через епідемію коронавірусу нам відкрилася перспектива більше дізнатися про принади рідного краю, пустившись у мандри Україною і Кіровоградщиною зокрема.

 

Часто буває так, що більш-менш заможні українці так звикли до комфорту Туреччини чи Єгипту, що навіть не уявляють, що в Україні можна знайти подібне. Подібну красу, ціни і послуги.

А що робити тим, хто, наприклад, не має фінансових можливостей поїхати трохи далі за межі своєї області – наприклад, на Закарпаття, Івано-Франківщину, в Луцьку чи Ужгородську (даруйте за алюзію на президентські цитати) області. Братися за лопати і насипати пляжі (як це зробили в Долинській) чи облаштовувати рекреаційні зони (як це роблять у Малій Висці на березі річки Вись), швендяти поміж «пляжів» Кропивницького, де порядкує кишкова паличка, тіснитися поміж відпочивальників на берегах кар’єру у Катеринівці і, плюнувши на скупченння народу і високу ймовірність підчепити заразу, всіляко випробовувати на «відпочивальну» спроможність численні ставки і річки Кіровоградщини.

На початку літа агітуючи українців не сидіти вдома (попри Сovid-19), Міністерство культури та інформаційної політики започаткувало проєкт «Мандруй Україною», покликаний розвивати внутрішній туризм. Розробник символіки цього давно назрілого і потрібного нашій країні проєкту – засновник найбільшого брендингового агентства Fedoriv, що працює на десяти ринках. Він керував розробкою, запуском і перезапуском понад ста брендів, серед яких «Хортиця», «Нова пошта», Ощадбанк, OLX та інші широковідомі в Україні торгові марки.

Але якщо уважно роздивитися логотип, вигаданий для приваблення уваги до проєкту «Мандруй Україною», то складеться враження, що нам пропонують мандрувати… якоюсь Тулою чи іншим російським містом з власним набором символів, що відображають тамтешню дійсність. Айдентика, яку використав дизайнер, очевидно, виконуючи державне замовлення і отримавши за це непогані гроші, гостро нагадує малюнки з російських пряників, картинки з радянського мультсеріалу, який і я ще застала («Веселая карусель», пам’ятаєте?). Дивишся на заклик «Мандруй Україною!» і здається, що зараз з-за ялинки (а чому не береза?) вискочить якийсь чебурашка чи матрьошка, що тримає за спиною балалайку.

Копіювати російську ідентичність – це ми вміємо давно і добре.

Чомусь дизайнери вирішили, що коник, півник і жар-птиця в стилі тульських пряників мають надихнути нас пізнавати Україну.

Невже ми й справді увійшли в нову епоху? Не гідності, а бідності? Духовної в тому числі…

Навіть якщо цей весь візуальний ряд – не чітко спланована провокація (скоріше за все, що це просто помилка дизайнера, продиктована перебуванням в чужому інформаційному полі), а проста недалекоглядність, глибоко суб’єктивний погляд на тему. Натхнення мандрувати такою Україною він не додає…