Їздили за п’ять, поїздимо і по сім

Інна Тільнова
Автор: Інна Тільнова

Днями моя добра знайома відсвяткувала рік ходіння Кропивницьким пішки. Такий особистий протест вона почала з часу карантину, коли громадський транспорт через ризики розповсюдження коронавірусу спочатку припинив роботу, а згодом з’явилося правило не брати стоячих пасажирів. Відмову від користування громадським транспортом Кропивницького Олена назвала одним із найкращих своїх досягнень 2020 року.

 

Досягнення міської влади Кропивницького не таке надихаюче: ось уже майже тиждень кропивничани платять за проїзд у маршрутках по сім гривень, а в тролейбусах – по п’ять. Мабуть, не варто уточнювати, що якість послуг, графіки та поведінка водіїв не змінилися: як і до зміни тарифу маршрутки вражають різноманіттям декору, музичного оформлення та запахів, а ще стилістикою спілкування водїів із пасажирами. На талончиках, які видають в окремих маршрутках, ручкою виправили цифру 2,50 грн на 5, та й по всьому. З власного досвіду та з відгуків у соцмережах можу сказати: у перші дні, відколи почав діяти тариф, усі «компліменти» сипалися на голови водіїв – посередників між власниками маршрутів та пасажирами. «Ніяк не наїдяться» – найпоширеніша фраза, яку доводилося чути від пасажирів, які перераховували решту і не відразу розуміли, чому вона менша, ніж зазвичай. Навіть колишній депутат міської ради Олег Краснокутский у своєму Фейсбуці розповів історію, як на нього в маршрутці розкричалася жінка, мовляв, це він та йому подібні винні у підвищенні ціни на проїзд. Від себе він порадив їй краще думати, кого обираєш.

Свої наміри підвищити ціну на проїзд кропивницькі перевізники обговорювали майже рік. Ще тоді підвищення планувалося майже удвічі - від 8 до 10 гривень за одного пасажира. Але весь цей час нам обіцяли не лише покращення якості надаваних послуг, а й обладнання маршруток джіпес-навігаторами. Сьогодні жодна із маршруток не підключена до системи EasyWay, яка дає можливість побачити місце перебування на маршруті кожен із автомобілів. У міському ж управлінні транспорту кажуть: змусити підключитися до системи приватних перевізників не можуть, бо не мають права та повноважень.

За словами виконавчої директорки ГО «Територія успіху» Інги Дуднік, розрахунки нових тарифів  досить приблизні, адже дати реальні цифри, скільки одна маршрутка перевозить людей за день чи тиждень, чи місяць, неможливо. На сайті міської ради і досі важко знайти інформацію про кількість машин, які виходять на маршрути, застаріла інформація про паспорти маршрутів… Ще одне важливе питання – це так зване громадське обговорення тарифів на перевезення.

Наприклад, у 2017 році перевізники приводили на засідання виконкому водіїв маршруток зі своїми родичами, створюючи таким чином громадський «одобрямс». Але у 2021-му підняття цін на проїзд стало закономірним продовженням «гарних» новин, що почалися у 2020-му. Їздили за 5 гривень, поїздимо і за сім.