«Шум» навколо

Інна Тільнова
Автор: Інна Тільнова

Не обов’язково дивитися телевізор, щоб знати про пісенний конкурс Євробачення. Не обов’язково пильно і щодня слідкувати за рейтингами, щоб знати, хто і як співав у Роттердамі (а щороку співають однаково і однакові:  обов’язково хтось гендерно принциповий і боді-позитивний (демонстрування свого тіла як маніфест і заклик не боятися бути собою  – стара пісня кожного конкурсу Євробачення).

 

Не обов’язково цікавитися сучасною українською музикою, щоб вболівати за наших представників на цьому пісенному конкурсі. Проте традиційна українська риса – це завзято ганьбити все, що роблять твої ж співвітчизники. Не такий голос, не такий образ, не таке вбрання, не така пісня, не такий танець навколо і не така назва гурту… Для чого співати, якщо малі пенсії, кому треба та пісня, коли в країні війна… Чого тільки не довелося наслухатися минулого тижня, проте вечір суботи показав: ми нарешті навчилися розрізняти, хто друг, а хто ворог, не давши Росії традиційної високої підтримки, попри велику кількість родинних зв’язків та інших мижебратьїв (а може, матрьошка, що на мить перебралася на головну сцену Європи,  і справді налякала Європу, а не лише українців?..)

А наша пісня насправді була «дуже така». І якщо порівнювати наш гурт із різноманітними «поющими трусами» у стразах (дуже вдалий термін придумав колись покійний Кузьма) та європейськими фріками, якими славиться кожна сцена Євробачення, то лише з уст наших Go-A у Роттердамі звучала архаїчна глибина і лише в декораціях наших Go-A були закодовані смисли.  Тільки  «Шум» показав, якою потужною є українська традиційна культура. Змагання завершилося, дискусії про пісні також, українці привезли додому п’яте місце.

А ще про те, що пісня – то велика сила, свідчить несподівана увага журналістів різних телеканалів до… старесенької і одинокої бабусі, що живе на краєчку земної кулі в Розумівці. Настя Павлівна Зеленько заспівала нам «Шума» ще в 2019 році, коли експедиція «Баби Єльки» тільки відкривала для себе і світові це мальовниче село, а «Нова газета» опублікувала перший репортаж про Настю Павлівну. Після того ми ще кілька разів приїжджали до баби Насті, щоразу вона наспівувала нові й нові пісні, колискові, забавлянки, рекрутські, щоразу вражала і доводила до сліз своєю безпосередністю і бездонністю. Веснянка, заспівана у травні 2019-го, стала основою для пісні Світлани Буланової та команди YELKA «Конопелечки», а після того, як ми опублікували бабин Настін «Шум», вона стала справжньою зіркою Youtube, набравши понад 20 тисяч переглядів. Виходить, якби не шум навколо «Шуму», він би жеврів собі на замуленому дні у форматі магнітофонних касет… Йому пощастило – його заспівали на весь світ. Пишаймося, що і на Кіровоградщині  колись «шуміли» і «шумлять» досі.